Audit Services
Een aantal van onze klanten groeide dermate dat zij behoefte kregen aan, of geconfronteerd werden met de plicht tot, audit services. In 2020 zijn wij gestart met onze audit praktijk die apart van onze algemene advies- en accountancy praktijk staat en gevestigd is te Amsterdam.
Een dedicated team van ervaren accountants en medewerkers staat klaar voor onze klanten. Hoewel accountantscontrole als een op zichzelf staande activiteit dient te worden beschouwd, zijn onze inspanningen wel degelijk (ook) gericht op het leveren van toegevoegde waarde. Die toegevoegde waarde is dan met name gelegen op het gebied van management control, risico beheersing, milieurapportages en formele zaken.
Audit opdrachten
De wettelijke controleplicht geldt voor bedrijven en organisaties die gedurende twee opeenvolgende jaren, voldoen aan twee van de drie criteria;
– omzet > 15 mio. Euro
– balanstotaal > 8 mio. Euro
– personeelsleden (FTE) > 50.
De controle van een dergelijke organisaties kan slechts plaatsvinden door accountants die in het bezit zijn van een vergunning van de AFM. Begin 2024 zijn er 233 vergunning houdende accountantskantoren in Nederland.
Andere verschijningsvormen van accountantscontrole, of ‘aan controle verwante opdrachten’ zijn ‘vrijwillige controle’ (in feite hetzelfde als wettelijke controle, maar dan niet in de wet bepaald).
Andere vormen van controle zijn controles rondom subsidies en subsidie afrekeningen.
Aan controle verwant is bijvoorbeeld de ‘beoordelingsopdracht’ en de bijbehorende beoordelingsverklaring. In een dergelijk geval wordt minder zekerheid verstrekt door de accountant dan in het geval van controle. Voor een aantal branches geldt een dergelijke verplichting, met name in het notariaat en de reisbranche. In het verleden kwamen deze opdrachten eveneens veelvuldig voor in de (thuis-)zorg branche.
Historie van onze audit praktijk
In eerste aanleg hebben wij er voor gekozen om accountantscontrole uit te besteden aan collega’s. Dit leidde echter tot allerlei problemen met planningen en kosten, waardoor wij de keuze hebben gemaakt vanaf 2020 met onze eigen Audit praktijk te starten. Dit sloot ook aan bij de kennis en ervaring van een aantal van onze medewerkers en de wens van klanten.
In 2023 hebben wij in onze audit praktijk rond 60 opdrachten uitgevoerd. Voor 2024 zullen dit eveneens rond 60 opdrachten zijn, omdat opdrachten uit hoofde van Corona regelingen weg zullen vallen.
De opdrachten die wij uitvoeren zijn onder te verdelen in een aantal varianten;
Wettelijke controle opdrachten
Dit zijn controle opdrachten voor bedrijven die aan de wettelijke grootte criteria voldoen. In totaal verrichten wij wettelijke controle opdrachten voor een 9-tal ondernemingen. Deze variëren in grootte van rond 24 mio. Euro jaarlijkse omzet, tot rond 450 mio. Euro.
Vrijwillige controle opdrachten
Dit zijn opdrachten voor bedrijven die uit hoofde van hun branche (bijvoorbeeld zorg, filmindustrie, of reisbranche), of uit hoofde van de wens, of eis van aandeelhouders door een accountant worden gecontroleerd. In 2023 hebben wij 30 vrijwillige controle opdrachten verricht.
In de zorg (WTZa, JW, WLZ) verrichten wij rond 11 jaarlijkse controles bij verschillende vennootschappen en stichtingen. Wij verrichten jaarlijks vier controles op reisorganisaties in de reisbranche. In de branche voor filmproductie maatschappijen verrichten wij rond 8 jaarlijkse controles.
Aan overige vrijwillige controles bij overwegend beleggingsmaatschappijen en een tweetal stichtingen die uit hoofde van ontvangen subsidies controleverplichtingen hebben, verrichten wij zeven jaarlijkse opdrachten.
Beoordelingsopdrachten
Beoordelingsopdrachten ontstaan veelal door brancheverplichtingen. Wij hebben in 2023 twaalf beoordelingsopdrachten uitgevoerd.
Met name in het notariaat geldt vanuit de BFT de verplichting voor notarissen om jaarlijks een accountant de opdracht te verstrekken de jaarrekening te voorzien van een beoordelingsverklaring.
In het notariaat gelden daarbij nadere verplichtingen ten aanzien van specifieke rapportages. Voor verschillende notarissen verrichten wij jaarlijks een vijftal beoordelingsopdrachten.
Vanuit verschillende zorg instellingen en zorg leverende ondernemingen is behoefte aan beoordelingsverklaringen. In 2023 hebben wij een zestal beoordelingsverklaringen afgegeven; met name aan thuiszorginstanties.
Overige opdrachten
In 2023 is sprake geweest van enkele aan Corona regelingen verbonden controles. Dit betrof een viertal specifieke opdrachten waarvoor assurance is verstrekt.
Verder zijn er opdrachten uitgevoerd uit hoofde van WNT en overige specifieke opdrachten ten aanzien van subsidies en subsidie afrekeningen.